اجزای شیر پروانه‌ ای

اجزای شیر پروانه ای

در ایتدای مقاله ی اجزای شیر پروانه‌ ای به بررسی و تعریفی دقیق از شیر پروانه ای می پردازیم. شیر پروانه ای گونه‌ای از شیرهای صنعتی می باشد که در آن از یک دیسک دایره‌ای شکل یا مستطیلی شکل  که امکان چرخش حول محور خود را داشته است را ، جهت کنترل یا انسداد مسیر عیور و مرور جریان سیالات  استفاده ی بسیار فراوانی دارد. این نوع از شیرهای صنعتی نسبت به برخی انواع شیرهای صنعتی از وزن بسیار کمتری بوده اند و بهترین مزیت این ها این است که بسیار ارزان تر می باشد.

شیر های صنعتی  پروانه ای طبق استاندارد api609  طراحی شده اند  و در مدل های شیر پروانه ای ویفری و شیر پروانه ای لاگ و شیر پروانه ای فلنج دار و شیر پروانه ای بدنه باریک تقسیم می شوند،  شیرالات پروانه ای برای قطع و وصل و کنترل جریان سیالات با عملگر اهرم و گیربکس و پنوماتیک و برقی و هیدرولیکی استفاده خواهند شد. شیرالات پروانه ای بر اساس نوع اتصالات که در بالا اشاره داشتیم، بر اساس موقعیت هایی که قرار می گیرند، دیسک ها در شیرالات صنعتی به دو دسته ی بسیارکلی ی باشند، شیرهای پروانه ای هم مرکز (به انگلیسی: Centric) و خارج مرکز (Eccentric یا Disc offset) تقسیم می گردد.

شیرالات پروانه ای خارج مرکز با توجه به تعداد خروج از مرکزی که دیست دارد به سه حالت دیسک آفست، دابل آفست و تریپل آفست (double offset, Triple offset) طبقه بندی می گردند.

اجزای تشکیل دهنده شیر پروانه ای را نام ببرید؟

این شیر بسیار مهم و کاربردی از اجزای بسیار مختلفی  تشکیل شده اند که عبارت است؛ دیسک، بدنه، عملگر، اهرم، ساقه و لاینر تشکیل شده است؛ مهم‌ترین جز تشکیل‌ دهنده های بسیار مهم این نوع از شیرالات دیسک می باشد.

دیسک پروانهای: دیسک در شیرالات پروانه ای می‌تواند به شکلی همانند دایره یا مستطیل باشد و کنترل جریان سیالات را در هر سازه ای برعهده بگیرند. در ساخت دیسک شیرهای پروانه‌ای از جنس‌های بسیار مختلفی استفاده می‌ شوند که می‌توانیم به کروم، استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴  نام ببریم. به دلیل استفاده های بسیار زیاد شیرالات صنعتی در بخش‌های بسیار متفاوتی، جنس دیسک‌ها متفاوت می باشد تا در هر یک از بخش‌های بسیار مهم صنعتی شیر پروانه‌ای با جنس دیسک های بسیار  مناسب مورد استفاده باشد.

عملگرهای شیر پروانه‌‌ای: با توجه به نوع شیر های صنعتی مورد استفاده دز انواع سازه های صنعتی از عملگرهای بسیار متفاوتی استفاده می‌ شود، شامل موارد زیر است:

  • عملگرهای دستی
  • عملگرهای پنوماتیکی
  • عملگرهای هیدرولیکی

اجزای شیر پروانه‌ ای

جنس بدنه اجزای شیر پروانه‌ ای چه چیزی است؟

در ساخت شیرالات پروانه‌ای صنعتی از آلیاژهای بسیار متفاوتی استفاده می‌گردد، شیرالات پروانه‌ای با کیفیت عالی و خوب معمولا از آلیاژهای زنگ‌نزن می باشد و از مقاومت بسیار زیاد و بالایی برخوردار می باشند؛  در کل با جنس‌هایی مانند: فولاد، پلیمری، استنلس استیل و چدن در بازار عرضه می شوند. شیرالات پروانه‌ای که جنس آن‌ها چدن می باشد به دو شکل: چدن خاکستری و چدن داکتیل در بازار ارائه و عرضه به بازار می شوند.

نحوه عملکرد اجزای شیر پروانه‌ ای را شرح دهید؟

به شیرالات پروانه‌ای صنعتی شیر تنظیم کننده جریان نیز نامیده می شوند، این شیرالات دریچه‌ای پروانه‌ای را دارا هستند که حول محور هم راستا با جهت جریان عوض و بدل می شوند. دیسک تنظیم کننده جریان نیز تحت تاثیر این جریان حرکت می‌ نمایند. این شیرالات صنعتس به دلیل نحوه عملکرد بسیارساده‌ای که دارا هستند و به صورت بسیار گسترده ای موجود هستند. شیرالات پروانه‌ای با حرکتی چرخشی برای قطع و وصل کردن جریان و  تنظیم، دارای عملکردی بسیار آسان و سریع می باشد، به این دلیل  ۹۰ درجه چرخش دستگیره، مجرابند را از حالتی  بسته به حالت باز تغییر وضعیت را ایجاد می نماید.

شیرالات پروانه‌ای در سایزها و اندازه های بسیار مختلفی ۲/۱-۱ الی ۲۰۰ اینچ ساخته شده اند و تعمیرات بسیار ساده ای را دارا است؛ اما باید مرتب گریس‌کاری  در آنها اجرا شود. مواقعی پیش می اید به فلکه دستی که به میله گرداننده صفحه وصل می گردد و مکانیزم آن در یک جعبه چرخ دنده قرار گرفته می شود، مجهز اند تا در صورتی که  گرداننده اصلی (هوا یا هیدرولیک) از کار بیفتد و کنسل شود، بتواند با آزاد کردن آن از دنده، اهرم یا فلکه دستی مجرابند را در هر حالت که وجود دارد، نگه داشت.

انواع شیر پروانه ای (butterfly valve) و کاربردهای آن را نام ببرید؟

شیرالات پروانه ای به 3 دسته ی فلنج دار، ویفری و لاگ دار تقسیم بندی می گردند. محل قرارگیری شیرالات پروانه ای ویفری بین دو فلنج لوله می باشد و  فلنج ها به وسیله پیچ و مهره به هم وصل می شوند. این شیرالات صنعتی به سادگی نصب شده ولی هرگز نمی توانند یک شیر ایزوله کننده نام بگیرند. شیر پروانه ای لاگ دار، تعدادی محدود سوراخ بر روی بدنه دارد که امکان نصب فلنج را بر روی آن را ایجاد می کند.

شیر صنعتی پروانه ای فلنج دار بر روی بدنه خود دو فلنج دارد که می تواند به راحتی به فلنج های لوله متصل گردد. شیرالات پروانه ای جوشی به لوله جوش می دهد به همین دلیل در سرویس هایی که نیاز به فشار بالا باشد، استفاده ی بسیار زیادی می شوند. مهم ترین کاربرد شیر پروانه ای در سرویس های بسیار مختلفی مانند قطع و وصل کردن سیالاتی همانند مایع، بخار، هوا و در سیستم های خلأ و آتش نشانی می باشد.

اجزای شیر پروانه‌ ای

مزایا و معایب شیرهای پروانه ای (butterfly valve) را توضیح دهید؟

 تمام شیرهای صنعتی، شیر پروانه ای مزیت ها و عیب هایی را در بر می گیرند. مهم ترین مزیت ها و عیب این شیرالات صنعتی عبارت است از:

  • شیرهای پروانه ای سایز بسیار بزرگ، نسبت به بقیه شیرها سبک تر می باشد و به نسبت فضای بسیار کمتری را اشغال می نماید.
  • این شیرصنعتی سرعت عملکرد بسیار بالایی دارند و به زمان بسیار کمتری برای باز و بسته شدن نیازمند است.
  • شیرهای صنعتی پروانه ای در مقایسه با دیگر شیرها، هزینه تعمیر بسیار پایین تری را دارند به دلیل طراحی بسیار خاصی که دارند، متریال خیلی کمتری در ساخت آن ها استفاده می گردد به طوری که می توانید ازلحاظ اقتصادی شیرهای بسیار به صرفه ای را استفاده کنید.
  • افت فشار شیر پروانه ای بسیار کم بوده است.
  • نشیمنگاه شیر پروانه ای لاستیکی یا از جنس غیرفلزی است، از آن ها می توان در انتقال سیالات خورنده استفاده نمایید.
برای خرید شیر سوزنی , خرید شیر دروازه ای , خرید شیر دیافراگمی , خرید شیر کروی , قیمت شیر توپی به لینک مربوطه در مقاله اجزای شیر پروانه‌ ای مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست