قیمت شیر سماوری

کاربرد، انواع و قیمت شیر سماوری چیست ؟

بطورکلی شیر سماوری یا پلاگ ولو (Plug valve)، نوعی شیر صنعتی است که با چرخاندن یک دیسک استوانه ای یا مخروطی با چند مجرای توخالی، برای کنترل و قطع و وصل کردن جریان سیال (گاز یا مایع) در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. اتصالات شیر سماوری در انواع فلنجی، جوش لب به لب، جنس بدنه ریخته گری شده (قطر بالای 2 اینچ) و یا آهنگری شده (قطر کمتر از 2 اینچ) وجود دارند.

درواقع کاربرد شیرهای سماوری در انتقال گازها یا مایع ‌های خاص می باشد؛ برای مثال این شیرها برای انتقال مایعات خنثی مانند آب و یا روغن، مایعات خورنده مانند اسیدها و بازها، دوغاب ها، گازهای خنثی مانند بخارآب یا هوا و گازهای خورنده مثل کلر و بخارهای اسیدی بسیار کاربردی خواهند بود.

بیشتر بخوانید : شیر سماوری چیست ؟

انواع مختلف شیر سماوری یا پلاگ ولو (Plug valve) چیست؟

شیرهای سماوری به طور کلی در دو دسته ی اصلی شیر سماوری روان کاری شده (Lubricated Plug Valve) و روان کاری نشده (Non-Lubricated Plug Valve) تولید و دسته بندی می شوند؛ البته در برخی مواقع ممکن است با دسته بندی هایی مثل خارج از مرکز (Eccentric Type)، کشویی دوگانه (Double Expanding Or Double Block and Bleed)، طرح کوتاه و طرح بلند (Short vs. Long Pattern) نیز مواجه شوید. هرکدام از انواع شیر سماوری ویژگی ها، مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • شیر سماوری روان کاری شده (Lubricated Plug Valve)

در شیر سماوری روان کاری شده از نوعی ماده مانند سیلیس آمورف و دودی به عنوان روان کننده، جهت کاهش اصطکاک و درزبندی در پورت ها استفاده می شود. این ماده روان کننده با فشار بالا بین سطح مجرا بند و سیت تزریق شده تا ویسکوزیته یا گرانروی قطعه های متحرک را بهبود ببخشد. معمولاً نوع ماده روان کننده مورد استفاده با سیال منطبق است تا بتواند بعد از تعداد مشخصی چرخه شیر را مجدداً درزبندی کند.

بطورکلی شیرهای سماری روان کاری شده برای عمل های غیرمستمر و یا فرآیند هایی که با محلول های مایع و ذرات ساینده سر و کار دارند، بسیار کاربردی و مناسب خواهند بود. عموماً سیت فلزی مورد استفاده برای این شیرها فلزی است.

  • شیرهای سماوری روان کاری نشده (Non-Lubricated Plug Valve)

این نوع شیرها، دارای یک دیسک مخروطی و یک غلاف از جنس مواد نرم می باشند. دیسک، غلاف را به حفره ی بدنه فشار می دهد و به این صورت می تواند جریان را قطع و وصل کند. اغلب این نوع شیرها در مواردی که به تعمیر و نگه داری کمی نیاز است، استفاده می شوند. شیرهای سماوری روان کاری نشده، به خودی خود، به سه دسته ی شیر سماوری کاملاً صاف (Fully Line Plug Valve)، شیر سماوری دارای غلاف الاستومتری (Elastomer Sleeve Plug Valve) و شیر سماوری آسانسوری Lift-Type Plug Valve تقسیم بندی می شوند. در این نوع شیرها از سیت های غیرفلزی استفاده می شود.

قیمت خرید شیر سماوری
  • شیرهای سماوری خارج از مرکز (Eccentric Type)

این شیر یک نیم مجرا بند داشته و اصطحکاک و قابلیت انسداد بالاتری نسبت به شیر هم مرکز دارد. این نوع شیر برای زمانی که نیاز به مسدودسازی محکم مانند آب های کثیف و دارای گل و لای، فاضلاب و هوای دارای ذرات معلق است، مناسب است.

  • شیرهای سماوری کشویی دوگانه (Double Expanding Or Double Block and Bleed)

این نوع شیر سماوری به علت دارا بودن قطعات فراوان، از پیچیده ترین انواع شیرهای سماوری است. این شیر قابلیت کارکرد انسداد و عبور دوگانه را دارا می باشد. کاربرد آن ها در مواردی است که از آلودگی محصولاتی که نیاز به جداسازی دوگانه ندارند جلوگیری کند.

  • شیرهای سماوری طرح کوتاه و طرح بلند (Short vs. Long Pattern)

این شیرها نیز دارای سه طرح شیر سماوری کوتاه (Short plug valve)، معمولی (regular plug valve) و ونتوری (Venturi plug valve) می باشند. طرح معمولی حداقل محدود کردن جریان را دارد اما طرح ونتوری جریان را به کلی محدود نمی کند.

قیمت انواع شیر سماوری

قیمت شیر سماوری

شیر سماوری یا پلاگ ولو نوعی شیر صنعتی پرکاربرد بوده که با قابلیت چرخش صفر تا نود درجه ای مسیر سیال را قطع یا وصل می کند. پلاگ ولو دارای یک مجرابند به شکل استوانه ای مخروطی می باشد که به آن پلاگ گفته می شود. این شیر صنعتی مطابق با استاندارد API 6D و API 6A,API 599-BS5353 طراحی و تولید شده  و در دست کار صنایع مختلف قرار می گیرد. شیر سماوری در انواع و جنس های مختلف نظیر شیر سماوری برنجی، شیر سماوری چدنی و شیر سماوری فولادی و پلاگ ولو استیل در دو نوع استاندارد و وارونه تولید می گردد. پلاگ ولو بدلیل طراحی بدنه بدون زاویه ، سیال عبوری با کمترین افت فشار خارج می شود. قیمت فروش شیر سماوری با توجه به جنس و نوع اتصال و کلاس کاری متفاوت می باشد که در ادامه به شرح هریک از آنها می پردازیم.

مطالب پیشنهادی: خرید شیر سماری در اصفهان

قیمت انواع پلاگ ولو

قیمت انواع شیر سماوری با توجه به مدل وارونه یا استاندارد، جنس، تریم، نوع اتصال، نوع عملگر و همچنین با توجه به فشار کاری برای هر سایز متفاوت خواهد بود؛ در ادامه چند نمونه قیمتی را شرح می دهیم.

  • قیمت شیر سماوری تک ضرب

بازدید کننده محترم قیمت درج شده برای شیر مدل تک ضرب برای استفاده سیال آب و گاز و با جنس بدنه برنز ریخته گری و جنس محور و مهره از برنج فورج شده برای فشار کاری تا ۱۶ بار و دمای تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد می باشد.

قیمت شیر سماوری تک ضرب

  • قیمت شیر سماوری چدنی

جنس بدنه از چدن خاکستری با تریم پوشش 13 درصد کرم با نوع اتصال فلنجی PN16 می باشد.

قیمت شیر سماوری چدنی

قیمت شیر سماوری چدنی

  • قیمت پلاگ ولو

جنس بدنه فولاد فلنجی کلاس ۱۵۰

قیمت پلاگ ولو

قیمت پلاگ ولو

  • قیمت پلاگ ولو کلاس ۳۰۰

جنس فولاد و کلاس ۳۰۰ فلنجی

قیمت پلاگ ولو کلاس 300

قیمت پلاگ ولو کلاس 300

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید و فروش شیر سماوری با کارشناسان پتروصنعت زاینده رود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست