انواع بال ولو

انواع بال ولو

شیرالات توپی از مهمترین شیرآلات صنعتی می باشند که تجهیزاتی بسیار مهم و اصلی برای انسداد نمودن و تنظیم کردن جریانات سیال (نفت، گاز، بخار و غیره) در صنعت پتروشیمی کاربرد های بسیار زیادی را دارند. در این مقاله اشاره ای کامل به انواع بال ولو یا به اصطلاح شیرهای توپی مطالبی مفید را ارائه می کنیم.

انواع شیرهای بال ولو کدام اند نام ببرید؟

شیرهای توپی یا انواع بال ولو را با توجه داشتن به معیارهای بسیار مختلفی که دارند به این شکل دسته بندی می نماییم:

  •  طراحی: فلوتینگ Floating یا شناور، ترونیون Trunnion و دابل بلک اند بلید Double Block and Bleed یا شیر انسداد
  • تعداد پورت (ورودی): مدل استاندارد با 2 پورت (1 ورودی، 1 خروجی)، 3 طرفه می باشد (1 ورودی و 2 خروجی یا برعکس)
  • اندازه مجرا: مجرای کامل (Full Bore یا کاهنده Reduced Bore FB در برابر RB)، و V شکل
  • مونتاژ بدنه: یکپارچه (بدنه توپ از یک  کست یا استیل فورج  است)، 2 یا 3 قطعه (بدنه حاصل از مونتاژ دو یا سه قسمت مختلف می باشد
  • مدخل توپ: ورودی های جانبی یا ورودی های بالایی
  • نوع سیت: فلزی یا نرم (تفلون)

شیرهای توپی فلوتینگ Floating

در این مدل از انواع بال ولو یا  شیر توپی، توپ در مایع در حال جریان معلق می ماند و با فشرده سازی دو سیتِ الاستومری در مقابل آن، در موقعیت را حفظ می نماید. شافت  در بالای توپ وصل است و اجازه خواهد داد تا با حرکت ربع گرد (90 درجه) از حالت باز به حالت بسته تغییری اساسی کند. زمانیکه شافت حرکت خواهد کرد، یک باری بر روی توپ اعمال می گردد؛ که باعث خواهد شد در مقابل سیت فشرده گردد. این طراحی بسیار  سبک و اقتصادی می باشد و اندازه مجرای آن تا 10 اینچ مناسب خواهد بود: اگر اندازه مجرا بیش از این بشود، سیت قادر به تحمل  کردن توپ های بسیار سنگین تر نیست و شیر های توپی نمی تواند عملکردی ایمن و کارآمدی را دارا  باشند. شیرهای فلوتینگ برای باز و بسته کردن جریان را به شکلی دو طرفه همانند نوع Trunnion) فراهم خواهند آورد.

انواع بال ولو

شیرهای توپی ترونیون Trunnion

شیرهای ترونیون برای مقابله کردن با محدودیت های اندازه شیرهای فلوتینگ هستند. در این مدل شیرها، شافت، توپ و استوانه نگهدارنده به عنوان یك مونتاژِ واحد است كه قادر به تحمل بارهای سنگین  توسط توپ هایی با ابعاد بزرگ می باشد. علاوه بر مزیت های انعطاف پذیری در اندازه، شیر ترونیون دارای گشتاور کمتر در مقایسه با شیر فلوتینگ بوده است ( محرک های کوچکتر و اقتصادی می تواند برای کار کردن با شیر تعبیه گردد، این ویژگی ها خواهد توانست در صورت نیازداشتن به فعال شدن دریچه، سود بدهد. شیر توپی از جنس استنلس استیل، بر روی ترونیون ورودی جانبی Side Entry در مقایسه کردن با ورودی بالایی Top Entry

تفاوت بین ورودی جانبی و ورودی بالایی در یک شیر توپی چیست؟

این اصطلاحات مربوط به راهی می باشد که به وسیله آن توپِ شیر و قسمتهای داخلی اش، از طرف پهلو (ورودی جانبی) یا از بالا (ورودی بالا) قابلیت دسترسی را داشته  باشند. شیرهای توپی فلوتینگ و ترونیون با طراحی “ورودی جانبی” و “ورودی بالا” در دسترس می باشند.

Top Entry زمانی مورد استفاده هستند که فعالیت های مکرر نگهداری کردن درون خطی در شیر است. این بدان علت می باشد که شیرهای توپی ورودی بالا، امکان دسترسی بسیار آسانتر و سریعی را به توپ و برشِ شیر را در مقایسه کردن با شیرهای ورودی جانبی فراهم خواهد آورد. (که برای کارهای بسیار مشابه، نیاز به وقت و فضای زیادی برای نگهداری است.

تفاوت های اصلی بین طراحی این دو شیر توپی عبارت است از:

  • شیرهای توپی ورودی های بالا، با بدنه های کست استیل هستند درصورتی که شیرهای ورودی جانبی با بدنه های فورج استیل ساخته خواهند شد.
  • شیرهای توپی ورودی بالا دارای ساختاری یکپارچه اند (ساخته شده از یک قطعه واحد) ولی شیرهای ورودی جانبی مونتاژ دو یا سه تکه اند.
  • شیرهای توپی ورودی بالا به علت جنس بدنه شان، در مقایسه با شیرهای ورودی جانبی، نیازمند به آزمایش های غیر مخرب هستند.
  • مونتاژ و ساخت شیرآلات ورودی جانبی نسبت به شیرآلات ورودی بالا آسانتر است به این علت که برای گروه دوم، جهت درستی انجام کار، به تجربه طولانی و استادکاری نیاز می باشد.
  • شیرهای بال ولو ورودی بالا  از نوع ورودی جانبی گرانتر اند به این علت که عملیات ریخته گری که برای ساخت بدنه  انجام می گیرد، مدت زمان خیلی زیادی را در طلب است.

انواع بال ولو

سه طرفه 3-Ways

معمولا یک شیر توپی دارای دو ورودی (یا دو راه) می باشد. در برخی موارد، ممکن می باشد یک شیر توپی 3 طرفه مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار گیرد. این نوع شیر به جای دو پورت، دارای 3 پورت (ورودی) می باشد. این طرح چند منظوره برای انتقال دادن مایعات از ورودی شیر های اصلی به دو جهت بسیار مختلف مورد نیاز می باشد، که هر یک بوسیله ی  دو خروجی جداگانه انجام می گیرد. یکی دیگر از کاربردهای بسیار معمول شیر توپی 3 طرفه، داشتن خط جریان اصلی می باشد که  دو ورودی جداگانه و جایگزین ارائه خواهد شد. توپِ یک شیر توپی 3 طرفه: دارای طرح L یا T  می باشد این نوع خاص از شیرهای توپی در طراحی فلوتینگ یا ترونیون، با هر مدل انتهای شیری (فلنج، سوکت یا اتصال رشته ای) و مواد بسیار مختلفی از پلاستیک  تا کربن، آلیاژ و فولاد ضدزنگ موجود می باشد.

شیر فول پورت Full port در مقایسه با شیر کاهنده Reduced Port

این مفاهیم به رابطه بین قطر مجرای شیر و سیستم لوله کشی متصل  اشاره می کند. جزئیات بسیار بیشتر:

“فول پورت” (FB) دارای اندازه مجرایی می باشد، (سوراخ توپ) که مطابق با سایز مجرای لوله متصل است. این شیرها افت فشار را که شیرهای کاهنده Reduced Port ایجاد می نمایند، به حداقل خواهند رساند که البته بشدت حجیم تر، سنگین و گران  می باشد. شیرهای FB نسبت به شیرهای RB برای کنترل جریان مناسب تر اند. شیر “کاهنده یا مجرای کاهش یافته” (RB) دارای اندازه مجرایی می باشند که از اندازه مجرای لوله متصل به آن، کوچکتر اند. جریانی که از راه شیر در حال عبور می باشد، در این حالت عموما بین 60 تا 70 درصد محدود خواهد شد. این نوع شیرها باعث افت فشار در خط لوله می گردند.

مواد سازنده انواع بال ولو

این مدل شیرها با بدنه ای از جنس کست یا فورج (مونوبلاک یا اسپلیت) در دسترس اند. به صورت بسیار کلی شیرهای کمتر از قطر 2 اینچ (5 سانتی متر)، دارای 2 قطعه از سه قطعۀ بدنه فورج می باشند. (رایج ترین آن ASTM A105 برای سرویس با درجه حرارت بالا ، ASTM A350 LF2 و LF3 برای سرویس با درجه حرارت پایین وASTM A182 F304 ، F316 برای شیرآلات استیل ضدزنگ یا درجات بالاتر، مانند شیرهای دوبلکس ASTM A182 F51 و فوق العاده دوبلکس ASTM A182 F53 / F55).

بدنه های فورج برای شیرهای بسیار فشار قوی در مجراهای سایز بزرگ استفاده می گردد (ساخته شده با بدنه اسپیلت 2 یا 3 قطعه).

گونه هایی از شیرهای توپی فورج (سایز کوچک و شیر استیل ضدزنگ با بدنه فورج ، نصب شده بر روی ترونیون. شیرهای با اندازه های بالاتر از 2 اینچ دارای بدنه کست (معمول درجات ASTM A216 WCB برای سرویس با حرارت بالا، ASTM A352 برای سرویس با دمای پایین و ASTM A351 CF8 ، CF8M برای شیرهای استیل ضدزنگ می باشد.

برای خرید شیر سوزنی , خرید شیر دروازه ای , خرید شیر دیافراگمی , خرید شیر کروی , قیمت شیر توپی به لینک مربوطه مراجعه کنید.

انواع بال ولو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست