انواع شیر اطمینان

انواع شیر اطمینان

شیر اطمینان یا سفتی ولو (Safty valve) که به آن پرشر سفتی ولو (Pressure Safty Valve) نیز می گویند، مخفف آن PSV است. شیر اطمینان همان طور  که از اسمش مشخص است همانند سوپاپ اطمینان برای اطمینان از بالا نرفتن فشار خط بیش تر از حد مجاز تعیین شده کاربردی است. این نوع شیر در خطوط صنعتی به نام سوپاپ اطمینان نیز شناخته می شود. در واقع، شیر اطمینان یکی از شیرآلات صنعتی است که وظیفه تنظیم و کاهش و ثابت نگهداشتن فشار خط را بر عهده داد. از انواع شیر اطمینان می توان به شیر فشار شکن یا ریلیف ولو (RV) و شیر اطمینان (SV) و شیر اطمینان (SRV) و شیر اطمینان ریلیف با عملکرد پایلوتی (POSRV) و شیر اطمینان فشار کم (LPSV) و شیر اطمینان وکیوم (VSPV) و شیر اطمینان فشار کم وکیوم (LVSP) اشاره کرد. این نوع شیرهای صنعتی بر اساس استاندارد های ASME,API,EN,ISO طراحی و تولید می شوند. سفتی ولو با توجه به نوع سیال در جنس های مختلفی نظیر شیر اطمینان برنجی و شیر اطمینان چدنی و شیر اطمینان فولادی و شیر اطمینان استیل با گرید های مختلف تولید می شود. با توجه به اینکه این نوع شیرهای صنعتی در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند و هریک برای مصارف خاصی کارایی دارند، در این مطلب به معرفی و شرح هریک از آنها پرداخته ایم.

انواع شیر اطمینان

انواع شیر اطمینان

انواع شیر اطمینان چیست

بطورکلی انواع شیراطمینان را می توان بر اساس سه معیار عملکرد، جنس و نوع اتصال در دسته بندی های مختلف قرار داد. در ادامه به شرح هریک از آنها خواهیم پرداخت.

انواع شیر اطمینان از لحاظ عملکرد

شیر های اطمینان، از لحاظ عملکرد شامل چندین نوع سفتی ولو(SV) و فشار شکن (RV) و شیر اطمینان ریلیف (RSV) و شیر اطمینان ریلف با عملکرد پایلوتی (POSRV) و شیر اطمینان وکیوم (VPSV) و شیراطمینان وکیوم فشار کم (LVPSV) می باشند. هریک  از این موارد به شرح زیر می باشند:

  • سفتی ولو (SV)

سفتی ولو بطور اتوماتیک فشار اضافه بر حد تعیین شده را از مدار خارج کرده و زمانی که فشار خط به حد نرمال برگشت دوباره سیال در مسیر اصلی جریان پیدا می کند که به آن سوپاپ اطمینان یا سفتی ولو هم گفته می شود. سوپاپ اطمینان همانند سوپاپ زود پز های مخصوص پخت و پز عمل کرده و تا تخلیه کامل فشار، خروج سیال که می توان بخار یا گاز یا مایع باشد را انجام می دهدو به محض برگشتن فشار در حد استاتیک فنر سوپاپ اطمینان به مرحله اول برگشته و سیال در مسیر طبیعی خود جریان پیدا می کند.

  • فشار شکن

ریلیف ولو (RV) برای تبدیل یک فشار بالا به فشار تنظیمی به طور اتوماتیک در مخازن مایع معمولا کاربرد دارد. فشار شکن به طور دائم فشار سیال ورودی را به فشار مورد نیاز خط تبدیل می کند تا از آسیب به دستگاه هایی که باید زیر فشار تنظیم شده کار کنند جلوگیری نماید.

انواع شیر اطمینان

  • شیر اطمینان پایلوت دار

شیر اطمینان پایلوت دار به صورت اتوماتیک فشار خط را از راه دور کنترل می کند؛ این شیرها به سیستم حفاظتی متصل می باشد.

  • شیر اطمینان وکیوم

زمانی که تفاوت فشار بین خطوط و فشار اتمسفری محیط پایین می باشد به طور اتوماتیک فشار استاتیک روی گاز را تخلیه می کند.

انواع شیر اطمینان از لحاظ جنس

  • شیر اطمینان برنجی

سفتی ولو برنجی از سایز ۳/۸ اینچ ۲ اینچ با نوع اتصال دنده برای سیال های آب استفاده می شود. یکی از بیشترین موارد استفاده از شیر اطمینان برنجی در لوله کشی تاسیسات ساختمان ها می باشد.

  • شیر اطمینان برنزی

شیر اطمینان برنزی برای مصارف آب گرم تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد و همچنین بخار و روغن داغ تا دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد مناسب اند. رنج سایز تولید معمولا تا سایز ۳ اینچ و با نوع اتصال دنده ای تولید می شود. این شیر  دارای دو نوع اهرمی و ساده می باشد.

  • شیر اطمینان چدنی

شیر اطمینان چدنی در دو نوع اتصال فالنجی و دنده ای طراحی و تولید شده و اغلب برای سیال های آب مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع شیر، برای فشار های پایین استفاده می شود.

انواع شیر اطمینان

  • شیر اطمینان فولادی

شیراطمینان فولادی که معمولا از فشار ۶ بار به بالا تولید می شوند و به دو نوع فلنجی در کلاس های ۱۵۰ و۳۰۰و۶۰۰و۹۰۰ برای خطوط انتقال انرژی معمولا استفاده می شود.ولی جنس تریم  همانند فنر آن همیشه از جنس استیل یا جنس مطابق با نوع سیال و فشار و درجه حرارت می  باشد.

  • شیر اطمینان استیل

جنس بدنه این نوع شیر از جنس استیل است. جنس تریم یا بر نوع گرید استیل بدنه برابر یا بهتر می باشد. شیر اطمینان استیل ااغلب د صنایع غذایی و دارویی و شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع شیر اطمینان از لحاظ اتصال

  • شیر اطمینان فلنجی

شیر اطمینان فلنجی بیشتر در نوع فولادی و چدنی برای اتصال به خطوط انتقال انرژی استفاده می شود. کلاس اتصال فلنج ها یا مطابق استاندارد ASME B16.5 یا مطابق استاندارد DIN بر حسب PN می باشد. شیر فلنجی دارای یک ورودی و یک خروجی می باشد که ممکن است سایز لوله ورودی با سایز لوله خروجی یکسان نباشد و همین طور کلاس کاری آن ها با هم متفاوت می باشد که معمولا سایز فشار ورودی و کلاس فلنج ورودی بالاتر بوده و با کاهش فشار به لوله با فشار پایین تر انتقال داده می شوند.

  • شیر اطمینان دنده ای

شیر اطمینان دنده ای مناسب با انواع سایزهای پایین و با جنس های مختلف طراحی و تولید می شوند. نوع اتصال این نوع شیر به لوله به روش بسته و باز شدن رزوه انجام می گیرد.

نحوه عملکرد شیر ایمنی

برای اطلاع از این موضوع، در ابتدا لازم است تا با دو پارامتر اسای آشنا شویم. این دو پارامتر عبارتند از بالاترین فشار و پایین

بالاترین فشار

بالاترین فشار یا اور پرشر (Over Pressure) زمانی اتفاق می افتد که باید فشار خط تمام خارج شود و در این وضیعت شیر در حالتی کاملا باز قرار می گیرد و فشار را که بالاتر از فشار تنظیم هست مطابق استاندارد 100 درصد خارج خواهد کرد. این موضوع به این دلیل است که با تخلیه کردن حداکثر سیال و استفاده از حداکثر ظرفیت برای خروج فشار به حالت اورژانسی از صدمه زدن به خطوط پایپینگ جلوگیری خواهد کرد.

پایین ترین فشار

پایین ترین فشار کمتر از فشار تنظیمی (Set Pressure) است. این مورد برای بازگشت خط به حالت عادی بعد از خروج فشار اولیه اتفاق افتاده که اصطلاحا آن را ریست دیفرنتیال می گویند. میزان بلودان مطابق استاندارد مربوط حدود ده درصد خواهد بود ولی میزان بالاترین فشار و بلودان با توجه به سیستم ها پایپینگ دارای درصد بازگشودگی متفاوتی دارد.

عملکرد سفتی ولو

طراحی شیر اطمینان یا سفتی ولو به گونه ای است که برای محافظت از فشار خط کاربرد دارد. این وظیفه بر عهده فنر خواهد بود که در فشار تنظیمی یا ست پرشر تنظیم شده و با رسیدن فشار به بالای فشار تنظیمی به صورت اتوماتیک سیال را از مدار خارج میکند. این پروسه تا زمانی که فشار سیال به حد فشار تنظیمی برگردد ادامه خواهد داشت که به اصطلاح تخلیه فشار بالا انجام می شود و با رسیدن به فشار تنظیمی فنر با تخلیه فشار کم که حدودا نزدیک ده درصد می باشد فشار سیال به زیر فشار تنظیم می اید و مجداد مسیر سیال باز می شود. شیر اطمینان دارای یک دیافرگم است که به فنر متصل شده و با فشار سیال مسیر باز می شود. هنگامی که فشار سیال به حد بالا می رسد این دیافراگم به فنر فشار آورده و فنر مسیر سیال عبوری را تغییر می دهد.

کاربرد شیر اطمینان چیست

از اصلی ترین نمونه های کاربرد شیر اطمینان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت

شیر اطمینان در صنعت با هدف کنترل فشار در بیشتر مکانهای صنعتی کاربرد دارد.

  • آب گرمکن

شیر اطمینان یک المان ضروری برای آب گرمکن ها می باشند؛ چرا که آن ها از آسیب رسیدن جدی به ترموستات جلوگیری می کند. هنوز هم اتفاقات این چنینی در آب گرمکن های بزرگتر وجود دارد که این تجهیزات را ندارند. .

  • زود پز پخت و پز

زود پز قابلمه های آشپزی هستند که دربی ضد فشار بر روی آن ها قرار می گیرد. آشپزی در فشار این زود پز ها این اجازه را می دهد که دما بیشتر از دمای جوش آب ۱۰۰ درجه سانتیگراد بالا برود که باعث آشپزی سریعتر می گردد. به دلیل حساسیت ماهیت و نوع کارکردزودپز ها، در آنها معمولا از دو شیر اطمینان جهت جلوگیری از انفجار تعبیه می کنند. در طراحی های قدیمی تر یکی از شیر ها نازل است که بر روی وزن آن قرار می گیرد و دیگری گودال لاستیکی مهر و موم شده است که در صورت انفجار کنترل می شود.

در طراحی های جدید زود پز ها، اگر دریچه بخار مسدود شود، یک فنر ایمنی فشار بیشتری را از بین می برد و اگر نتواند این کار را بکند واشر افزایش حجم پیدا کرده و فشار بیش از حد بین درب و قابلمه را آزاد می کند. همچنین نسل جدید زود پز شامل قفل ایمنی است که درب را زمانی که فشار داخلی بیشتر از فشار اتمسفر می شود، قفل خواهد کرد. این کار برای جلوگیری از آزاد کردن بخار داغ غذا و سیال به صورت ناگهانی می شود که باعث می شود درب به سمت دیگری پرتاب شود.

فروش شیر اطمینان

برای استعلام قیمت شیر اطمینان و خرید انواع شیر صنعتی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست