انواع ولو در پایپینگ

انواع ولو در پایپینگ چیست؟

در این مقاله به بررسی موضوع انواع ولو در پایپینگ پرداخته میشود. ولو اسم مشهور شیر آلات صنعتی می باشد که کار تنظیم سیالات و کنترل و هدایت یک سیستم را انجام می دهند.

هدف از به کار بردن انواع ولو در پایپینگ ، کنترل و حفاظت مایع دستگاه در مقابل فشار می باشد. از طرفی شیر ها از نشتی و برگشت سیالات در مسیر جلوگیری خواهند کرد. در صورتیکه مایلید جریان مایع را کنترل کنید یعنی قطع و وصل کنید، ولو ها در پالایشگاه ها می‌توانند گزینه خوبی باشند چراکه هم مقدار خروجی مایع، کنترل می شود و هم دما و فشار سیالات گازی نظارت می شود.

انواع ولو در پایپینگ

ولو های صنعتی:

شیرآلات صنعتی پنج نوعند و هر یک شامل انواع مختلفی طبق کاربرد و ساختمان داخلی هستند:

  1. ولو ایمنی Pressure Safety Valves
  2. ولو قطع و وصل ON/OFF Valves
  3. ولو خود کنترلی  Self Control Valves
  4. ولو ایزوله Isolation Valves
  5. ولو کنترلی Control Valves

انواع ولو در پایپینگ

طبقه ‌بندی انواع ولو در پایپینگ طبق شاخص های متفاوتی مثل وظیفه ولو در سیستم، حرکت المان مسدودی، منبع عملگر، اتصال ها و مدل المان مسدود سازنده صورت می‌گیرد.

انواع مختلف شیرآلات انواع ولو در پایپینگ :

به نسبت نحوه کارکرد بر دو نوعند :

  • شیر اتومات (Actuator Valve):  کلیه شیرالاتی که بی نیاز به اپراتور یا سایر منابع انرژی کار می کنند.
  • شیر دستی (Manual Valve): شیرالات دستی با نیروی دست اپراتور باز و بسته می شوند.

انواع ولو در پایپینگ بر اساس مدل اتصال :

  • شیر ساکت ولد
  • شیر ویفری و شیر لاگ
  • شیر رزوه ای یا شیر پیچی
  • شیر فلنج دار
  • شیر جوشی

انواع ولو بر اساس مکانیزم عملگر :

  1. انواع ولو خطی (با عملگر دورانی):

شیرالات خطی با عمل گر چرخشی بیشتر از چرخش یک ساقه روزنه‌دار برای انتقال المان مسدود سازنده ی جریان استفاده می‌کنند. فلکه، یکی از انواع عملگرهای پرکاربرد در ولو است. می شود از مدلهای ولو خطی با عملگر دورانی به شیر کشویی، شیر کروی، شیر دیافراگمی، شیر سوزنی و شیر گلویی اشاره نمود. این شیرها معمولا بمنظور کنترل جریان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. انواع ولو خطی (با عملگر محوری):

در ولوهای خطی با عمل گر محوری، نقل و انتقال المان مسدود کننده بوسیله قدرت پنوماتیکی  و الکترومغناطیسی در یک محور معین صورت می‌گیرد. ولوهای همحور، شیرهای زاویه ای و شیرهای برقی از انواع ولو خطی با عملگر محوری به حساب می آیند. شتاب عمل گر در این مدل ولو بیش از ولو های شامل عملگر چرخشی می باشد. ولو های دارای عمل گر محوری تنها جهت متوقف کردن یا راه‌ اندازی جریان مورد استفاده واقه می‌ شوند و در تنظیم جریان هیچ استفاده ای ندارد.

  1. انواع ولو با حرکت خطی :

شیر با حرکت خطی یا ولوموشن (Linear Motion Valve) بر اساس انتقال المان مسدود کننده در یک راه مستقیم یا عمود بر مسیر جریان سیال کار می‌کند. این جابجایی مستقیم یا خطی باعث توقف، راه‌اندازی یا منظم بودن جریان سیال می گردد. روشن کردن حرکت خطی المان مسدود کننده در این مدل ولو با انتقال محوری یا دورانی عملگر صورت می پذیرد.

شیر دارای منبع تغذیه و شیر خودکار اتوماتیک هم ار انواع آن است.

انواع ولو در پایپینگ

انواع ولو در پایپینگ بر اساس نوع المان مسدود کننده :

  • شیر پیستونی
  • شیر سماوری
  • شیر کشویی
  • شیر توپی
  • شیر دیافراگمی
  • شیر پروانه ای
  • شیر گلویی
  • شیر کروی
  • شیر سوزنی
  • شیر تخلیه کننده فشار
  • شیر یک‌طرفه

ولو کنترل چیست ؟

شیر کنترل، یکی از مدل های ولو جهت تنظیم فاکتورهای عملیاتی در سیستم‌های پایپینگ است. این مدل ولو برای تنظیم مستقیم سرعت و ظرفیت جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کنترل این فاکتورها، دسترسی تغییر غیر مستقیم ویژگی های وابسته مانند دما و فشار و سطح مایع بوجود می آید. به شیرهای کنترل، شیر تنظیم کننده  (Regulating) می گویند.

نکات انتخاب صحیح ولو مورد نیاز:

مدل عملی که منتظریم ولو  انجام بدهد: برای مثال با توجه به اینکه آیا مایل هستیم ولو در دما و فشار بالا کار کند یا خیر و یا شیر باید به صورت کامل بسته شود یا خیر، درانتخاب ما موثر است.

اندازه شیر: نکته مهم دیگری که نباید نادیده بگیریم، اندازه است که باید اندازه لوله و ظرفیتش محاسبه شود تا در ادامه حجم شیر مصرفی ما انتخاب گردد. : نکته مهم دیگری که نباید نادیده بگیریم، اندازه است که باید اندازه لوله و ظرفیتش محاسبه شود تا در ادامه حجم شیر مورد نیاز انتخاب شود.

درجه دمای سیال: زمان انتخاب ولو باید به حرارت سیال توجه خاصی داشت. به همین دلیل استاندارد هایی برای انواع ولوها وجود دارد تا بتوانیم بهترین انتخاب را در این مورد انتخاب کنیم داشته باشیم.

افت فشار: هنگامی که ولو در خطوط لوله نصب می شود به دلیل تغییر جهت سیال و اصطکاک لوله، فشار افت می کند که اگر به آن توجه نشود، ممکن است شیر نامناسبی را انتخاب کنیم. نحوه ی کاری که مایل هستیم ولو انجام دهد: مثلاً توجه به این که آیا می خواهیم شیر در دما و فشار بالا کار کند یا نه و یا شیر باید به صورت کامل بسته شود یا نه ، می تواند در انتخاب ما را موثر باشد.

دمای سیال: هنگام انتخاب شیر باید به درجه حرارت سیال توجه ویژه ای داشت. به همین منظور استانداردهایی برای انواع ولوها وجود دارد تا بتوانیم بهترین گزینه را در این مورد انتخاب کنیم.

ماده سازنده شیر: در مورد سیال هایی که به دلیل زنگزدگی یا رسوبات می توانند شیرها را دچار خورندگی کنند، باید برای جلوگیری از این امر شیر را از جنس پلاستیک انتخاب کرد و یا با شیشه یا سرامیک پوشاند. جالب است بدانید موادی که در شیرها به کار می روند . اکثرا  برنز، آلیاژ چدن، نیکل، فولاد، مس، آلومینیوم، تیتانیوم و … هستند.

سیستم محرکه شیر: یکی دیگر از عواملی که هنگام انتخاب شیر تاثیر می گذارد، سیستم به کار اندازی شیر است که امکان دارد هیدرولیکی، مکانیکی و یا برقی باشد. محرک ،در واقع قسمتی از شیر است که فرمان ها را تبدیل به انرژی مکانیکی می کند و سبب باز یا بسته شدن شیر می شود .فرمان های برقی اما به دلیل هزینه گزافی که دارند، چندان مرسوم نیستند.

برای خرید شیر سوزنی , خرید شیر دروازه ای , خرید شیر دیافراگمی , خرید شیر کروی , قیمت شیر توپی به لینک مربوطه مراجعه کنید.

انواع ولو در پایپینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست