انواع کنترل ولو و کاربرد آن

انواع کنترل ولو و کاربرد آن

در این مقاله به بررسی موضوع انواع کنترل ولو و کاربرد آن پرداخته میشود. دقت نمایید شیر هایی که در خانه، محل کار و یا در هر مکان دیگری برای باز و بسته کردن جریان های بسیار مختلف و متنوغ از جمله گاز و آب استفاده ی بسیار زیادی می نمایید؛ یک نوع کنترل ولو  هستند. این ساده ترین پاسخ به این سوال می باشد، که کنترل ولو چه چیزی است؟ فرض نمایید که می خواهید دمای اتاق را در زمستان مطلوب باشد؛ شعله های بخاری را روی سطحی کاملا متوسط قرار دهید. یا می خواهید که فشار آب را تغییری اساسی دهید اهرم شیر آب را حرکت خواهید داد؛ تا جریان آب را قطع یا وصل گردد و یا حتی روی فشاری که می خواهید قرار دهید. با این کارتان جریان را کنترل می نمایید.

اهمیت انواع کنترل ولو و کاربرد آن

اصلی ترین وظیفه ی بسیار مهم شیر کنترل قطع و وصل کردن جریان های داخل لوله کشی می باشد که این کار به دو صورت دستی و خودکار شکل می گیرد. به عنوان نمونه پیش می آید که حادثه ای در سیستم رخ خواهد داد و جریان باید به سرعت قطع گردد. در این لحظه نیاز می باشد که شیر کنترل به صورت خودکار با تغییر دما و یا تغییر فشار که پیش می آید به صورت خودکار (اتوماتیک) جریان را قطع نماید.

یکی دیگر از وظایف آن ها کنترل جریان عبوری می باشد که این کنترل ها شامل فشار، دما، سطح، فلو  است که با توجه به نوع سیال مورد استفاده این نوع کنترل نیز متفاوت می باشد. ولو ها در برابر فشار، دما های بسیار مختلف، سایش، خوردگی، فرسایش و سایر پارامترها مقاومت دارند، که این میزان مقاومت در محصولات متفاوت بوده است.

وظیفه ی مهم و کاربرد بعدی شیرها، شیرهای صنعتی و پالایشگاهی به اعتدال رساندن جریان می باشد که اثر بسیار بالایی روی فرآیند ها خواهد گذاشت. وظیفه ی  آخری که شیر ها بر عهده می گیرند کنترل کردن بازگشت سیالات عبوری به صورت یک طرفه می باشد. این مورد معمولا در چک ولو ها شکل می گیرد.

اینکه چه نوع شیر آلاتی استفاده خواهید کرد، بستگی به مدل فعالیت و نوع سیال عبوری فعالیت ها دارد. این موضوع موجب می شود که توجه نمایید. با توجه داشتن به نوع فعالیت، شرایط مالی مجموعه، میزان کارکرد، حجم کاری و سایر متغیر ها انتخابی خوبی دارید که این کار معمولا توسط یک طراح و متخصص انجام می گیرد.

انواع کنترل ولو و کاربرد آنانواع شیر کنترلی و کاربرد آن ها

1- آن آف ولو ها ON/OFF Valves

یکی از انواع کنترل ولو و کاربرد آن ، آن آف ولو ها است. شیرآلاتی که فقط برای قطع و وصل کردن جریان مورد استفاده است. وضعیت این نوع ولو ها فقط روی باز (ON) و بسته (OFF) قرار خواهد گرفت و هیچ حد وسطی نخواهد داشت. شیرآلات آن آف نیز خود دارای انواع مختلفی می باشند که به اختصار هر کدام توضیح داده می شود:

  • پلاگ ولو یا شیر سماوری:

از شیر سماوری در مواقعی که نیاز می باشد که ما عملکردی با سرعت داشته باشیم مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار می گیرد حتی در سیالات مایع و گاز استفاده خواهد شد. این شیر از شیر آلات قدیمی ساخته شده است که با زمان و پیشرفت علم؛ انواع مختلفی از آن ساخته خواهد شد و نسبت به روز اول پیدایش؛ ساختمان آن نیز تغییرات زیادی دارد؛ همچنین با نام لاتین Plug Valve شناخته شده است.

  • بال ولو یا شیر توپی:

این نوع کنترل ولو دارای ساختمان ساده است. نحوه ی عملکرد آن نیز به این شکل می باشد که با چرخاندن 90 درجه دسته این شیر توپ تو خالی آن هم 90 درجه خواهد چرخید و به این صورت جریان قطع و وصل می گردد. نام لاتین آن هم Ball Valve می باشد. یک نوع از بال ولو ها را در خانه یا محل های دیگر برای قطع و وصل کردن جریان گاز دیده اید نه!

  • شیر پروانه ای یا باترفلای ولو :

داخل شیر پروانه ای یک دیسک قرار دارد که این دیسک  چرخش دارد و با چرخش 90 درجه ای موجب وصل و قطع شدن جریان می گردد. ممکن می باشد این نوع شیر را با نام Butter Fly Valve نیز مشاهده کرده باشید.

2- شیر آلات کنترل کننده جریان

یکی از انواع کنترل ولو و کاربرد آن ، شیر آلات کنترل کننده جریان است. کارکرد ولوهای کنترل جریان به این شکل می باشد:  با تجهیزات مورد نیاز روی سیستم قرار گیرد. پس از قرار گرفتن با تغییر فشار شروع به باز و بسته شدن می نمایند. با این کار جریان داخل لوله کشی را ثابت می کنند. این نوع کنترل ولو نیز دارای انواع مختلفی می باشد. که برای هرکدام از آن ها توضیح کوتاه و مختصری ارائه شده است، البته همه آن ها یک کارایی خوبی دارند اما از نظر شکل ظاهری و نوع ساخت با هم تفاوت های بسیار زیادی دارند.

  • گلوب  Globe Valve:

گلوب ولو ها با نام شیر آلات کروی و یا بشقابی می باشند، که یکی از پرکاربردترین شیر آلات کنترل جریان محسوبهستند و دارای انواع مختلف می باشند:

کنترل ولو 4 و 3 اینچ فیشر

  • شیر سوزنی Needle valve:

شیر سوزنی یکی دیگر از انواع ولو های کنترل جریان هستند که در تمام انواع سیستم های لوله کشی مورد استفاده هستند. به علت اینکه این شیر ها دارای ورودی سوزنی کوچک می باشند و جریان سیالات را کاملا دقیق محاسبه می کنند شیر سوزنی نام داده اند.

انواع کنترل ولو و کاربرد آن3- شیر آلات ایمنی و یا سیفتی ولو

یکی از انواع کنترل ولو و کاربرد آن ، شیر آلات ایمنی است. شیر آلات ایمنی به شیر هایی این نام راداده اند که برای محافظت کردن از سیستم جریان روی تجهیزات نصب می شود. تجهیزاتی مانند توربنی، دیگ بخار، مخزن های زیر فشار و… . در این ولو ها قسمتی با نام نازل وجود خواهند داشت و هنگامیکه فشار از حد مود نظر بیشتر گردد، شروع به تخلیه سیال می نمایند. درست همانند زودپزهایی که برای پخت و پز استفاده خواهند شد.

4- شیر های ایزوله

یکی از انواع کنترل ولو و کاربرد آن ، شیر های ایزوله است. شیر های ایزوله دارای سه نوع هستند. شیر های اسپلیت ، شیرهای تک نشیمنگاه یا سینگل سیت و شیر های چاقویی.

  • شیرهای اسپلیت:

این ولو ها هنگامی مورد استفاده می باشند، که سیال عبوری از سیستم ویسکوزیته بالایی را دارند.

  • شیر های تک نشیمنگاه یا سینگل سیت Single Seat :

این نوع ولو با قرار گرفتن روی نشیمنگاه جریا سیالات را قطع و وصل خواهد کرد.

  • شیر چاقویی Knife Valve :

این نوع کنترل ولو مانند گیوتین و یا چاقو می باشد و با بالا و پایین رفتن مسئولیت باز و بسته کردن جریان عبوری سیال را بر عهده  می گیرد، که با قرار دادن دریچه فلزی جریان را کنترل خواهد کرد.

5- شیر آلات خود کنترلی

یکی از انواع کنترل ولو و کاربرد آن ، شیر آلات خود کنترلی است. این نوع کنترل ولو خودش را کنترل می نماید و هیچ گونه نیرویی برای این فرآیند به کار گرفته نخواهد شد. یعنی زمانی که فشار زیاد می شود این ولو باز تر و زمانی که فشار کم شود بسته تر می گردد. چک ولو جزء این نوع شیر آلات هستند.

  • چک ولو Check Valve :

چک ولو ها که با نام شیر آلات یک طرفه هستند و اجازه عبور سیال را تنها از یک طرف را خواهند داد.

انواع کنترل ولو و کاربرد آنبرای خرید شیر سوزنی , خرید شیر دروازه ای , خرید شیر دیافراگمی , خرید شیر کروی , قیمت شیر توپی به لینک مربوطه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست