تفاوت بال ولو و پلاگ ولو

تفاوت بالو  ولو و پلاگ ولو

دامنه ی بسیار وسیعی از انواع بسیار مختلف ولو با ساختمان های بسیار گوناگونی وجود خواهد داشت که آن‌ها را برای بیشتر سرویس‌ها و شرایط مناسب ساخته است. کاربردهای بسیار مختلف مانند: (قطع، وصل و کنترل؛ سیالات مختلف اعم از مایعات و گازها و سیالات احتراق‌پذیر، سمی و خورنده؛ متریال های بسیار مختلف و شرایط فشاری و دمایی متفاوت خیلی کاربرد دارند.

ولو ها برای کاربردهای قطع و وصل جریان، تنظیم و اختناق جریان، جلوگیری نمودن از بازگشت های جریان، کم کردن و تنظیم نمودن فشار در سیالات یا گازها بیشتر کاربردهای کنترلی دارند. انواع ولو ها شامل: شیرهای توپی، پروانه‌ای، یک‌طرفه، دیافراگمی، دروازه‌ای، دروازه‌ای چاقویی، دروازه‌ای موازی، slide، پینچ، پیستونی، سماوری یا پلاگ ولو و … هستند که عرض مطلب ما درباره ی تفاوت بال ولو و پلاگ ولو می باشد.

در صنعت انواع بسیار مختلفی از ولوها برای کاربردهای بسیار مختلفی طراحی و تولید شده اند؛ دو مدل از مهمترین ولوهای کاربردی در سیستم‌های پایپینگ، پلاگ ولو و بال ولو هستند. در این مقاله به تفاوت‌ پلاگ ولو و بال ولو مطلبی را ارائه می کنیم تا با کاربردهای خیلیی زیاد و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها  آشنا شوید و انتخاب خیلی مناسب تری را داشته باشید.

تفاوت بال ولو و پلاگ ولوشیرهای صنعتی انواع بسیار مختلفی را در بردارند که برای کاربردهای مختلفی  در ساختمان‌های بسیار گوناگون استفاده ی زیادی خواهند شد. سایر ولو ها برای قطع نمودن، وصل و کنترل کردن سیالات بسیار گوناگونی از جمله مایعات، گازها، مواد سمی، خورنده و احتراق پذیر در شرایط فشاری خیلی مختلف و دمایی بسیار متنوع کاربرد زیادی دارند. برای مقایسه‌ کردن و تفاوت بال ولو و گلوب ولو در ابتدا نگاهی به سایر ویژگی‌های هر کدام از آن‌ ها و نحوه ی عملکرد را مورد بررسی بسیار دقیقی قرار داده استشیرهای ذکر شده در بالا کاربردهای زیادی دارند و توضیحات زیر راهنمای مختصری در رابطه با انتخاب شیر مناسب و مقایسه‌ بین شیرآلات می‌باشد.

نحوه‌ی عملکرد بال ولو

یک بال ولو شیر توپی شکلی به یک مهره است. ولی با این  تفاوت آن در این می باشد که سوراخ های مرکزی هم اندازه لوله است. این ولو دارای گویی سوراخ دار و محوری در درون بدنه‌ی است که جریان سیالات را به خوبی کنترل می‌کند. هنگامیکه سوراخ داخل گوی در راستای جریان است، شیر باز می باشد و اهرم هم راستا با جریان قرار خواهد گرفت و در واقع در جریان می باشد. هنگامی که گوی 90 درجه بچرخد، شیر بسته  خواهد شد. اهرم در زمان بسته‌شدن شیر به شکلی عمود بر جهت جریان سیال و لوله قرار خواهد گرفت.

نحوه ی عملکرد پلاگ ولو

دانستید که بال ولو در نحوه ی عملکردش تفاوت بسیاری دارد یا پلاگ ولو با ما همراه باشید؛ شیرهای سماوری شیرهایی با پلاگ‌های مخروطی یا استوانه‌ای شکل هستند که می‌تواند درون بدنه شیر دورانی داشته باشند تا  با  این جریان بتوانند جریان داخل شیر را کنترل نمایند. پلاگ‌ها ولو در شیرهای سماوری یک یا تعداد زیاد تر و بیشتری مجرا برای عبور جریانات دارند. پلاگ ولوها بسیار ساده تر هستند نسبت به بالو ولو و معمولاً به دلیل و علت بسیار مقرون به صرفه بودن بیشتر از بال ولو کاربرد دارند.

تفاوت بال ولو و پلاگ ولوتفاوت بال ولو و پلاگ ولو را توضیح دهید؟

بال ولو مدل دیگری از شیر ها می باشد که گردش آن تا اندازه یک چهارم ظرفیت انجام می گیرد، این شیر صنعتی هنگام و زمانی که در حالت باز قرار داشته باشد سوراخ آن در امتداد سوراخ سیال قرار خواهد گرفت و ماده خارج می گردد. در صورتی که با زاویه نود درجه دریچه را ببندید شیر بسته خواهد شد  و سوراخ عبور مایع در حالت عمود بر سوراخ جریان قرار خواهد گرفت و در نتیجه مایعی از آن عبور نخواهد کرد.

این شیر دارای یک نشیمنگاه و یا سیت می باشد که از مواد نرم تولید خواهد شد و موجب ایجاد خروجی بسیار تنگ می گردد که می تواند از جنس فلز یا پلاستیک بوده باشد. از این شیر برای موارد که باید به طور جزئی باز شود هیچ استفاده ای نمی شود. برخلاف شیر پلاگ که می توانید دریچه های خروجی آن را بر اساس کارکرد فشار مورد نیاز باز کنید به دلخواه. بال ولو ها اکثرا در آب، هوا، گاز، روغن، بخارو مایعات خورنده به کار برده می شوند و کاربرد بسیار زیادی دارند؛ اما از شیر پلاگ بیشتر موارد در موارد غیر فعال به کار گرفته خواهند شد و هدف اصلی از آن کاهش فشار جریان می باشد.

برای خرید شیر سوزنی , خرید شیر دروازه ای , خرید شیر دیافراگمی , خرید شیر کروی , قیمت شیر توپی به لینک مربوطه مراجعه کنید.

تفاوت بال ولو و پلاگ ولو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست