سازنده انواع کنترل ولو

سازنده انواع کنترل ولو، یکی از زمینه های اصلی فعالیت گروه پتروصنعت زاینده رود می باشد. درواقع می توان گفت که کنترل ولو، مهم ترین وسیله برای کنترل سیالات است. در این مقاله با ما همراه باشید تا برای شما، ضمن معرفی کامل کنترل ولو، انواع و کاربرد آن را نیز، توضیح دهیم.

کنترل ولو چیست؟

کنترل ولو یا همان شیر کنترل، وظیفه کنترل سیال، به صورت دستی یا اتوماتیک در یک سیستم لوله کشی را برعهده دارد؛ درواقع، کنترل ولو، به راحتی و با استفاده از یک مکانیزم ساده و یک رله، مسیر جریان را کنترل می‌کند. کنترل ولوها، به نوعی ساخته شده اند که در برابر محدوده مشخصی از دما، فشار، خوردگی و ضربه های مکانیکی، بتوانند مقاومت کنند؛ از این رو، ولوها می توانند به گونه ای طراحی شوند که هم در سیستم مایع و هم در سیستم گاز مورد استفاده قرار می گیرند. اولین گام در استفاده از کنترل ولو، شناسایی اجزای اجزای آن است. اگر می خواهید که سیستم شما بهترین عملکرد خود در شرایط بهینه اقتصادی را داشته باشد، لازم است که طراح برای شما بهترین و مناسب ترین کنترل ولو را، سایز و در نهایت انتخاب کند. شما می توانید از طریق اطلاعات تماس شرکت پتروصنعت زاینده رود، سازنده انواع کنترل ولو، راهنمایی های لازم جهت ساخت و انتخاب کنترل ولو مناسب را، دریافت کنید.

سازنده انواع کنترل ولو

دسته بندی ولوها

ولوها، به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • دسته اول، براساس نوع کارکرد
  • دسته دوم، براساس توع کاربرد
  • دسته سوم، براساس نوع حرکت
  • دسته چهارم، براساس پورت ورودی

ولوها بر اساس نوع کارکرد

ولوهای باز،بسته

وظیفه اصلی این ولوها، باز و بسته کردن مسیر عبور سیال می باشد. از جمله متداول ترین این ولو ها عبارتند از : گیت ولو، بال ولو، پلاگ ولو، پرشر ریلیف ولو.

ولوهای یک طرفه

این ولوها، فقط در یک مسیر به سیال اجازه عبور می دهد. به این ولوها، چک ولو یا ولو یک طرفه گفته می شود.

کنترل ولو

این دسته ، وظیفه تنظیم جریان، دما و یا فشار درهر نقطه ای بین حالت کاملا باز و حالت کاملا بسته را دارند که به این گروه از ولو ها اصطلاحا  کنترل ولو گفته می شود.  در لینک mpofcinci.com می توانید انواع دسته بندی کنترل ولو ها را مشاهده کنید.

عملکردهای کنترل ولو

عملکردهای اصلی کنترل ولو را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • راه اندازی، توقف و هدایت جریان
  • نظیم، کنترل و یا کاهش جریان
  • جلوگیری از برگشت جریان
  • کاهش یا تنظیم فشار

اجزای کنترل ولو

بدنه

بدنه کنترل ولو، شامل اریفیس و غلاف است که می تواند جریان سیال را کنترل کند.

تریم

تریم، قسمت دیگری از شیر است که در کنار بدنه با سیال در ارتباط است. تریم شامل نشیمنگاه شیر، پلاگ، دیسک، نگهدارنده ی دیسک و ساقه ی شیر است.

بونت

بونت در واقع قطعه ای است که جایگاهی برای اکچوئیتور یا محرک شیر ایجاد و ساقه ی شیر از آن عبور می کند. در این قطعه وجود سیل جهت جلوگیری از نشت جریان بسیار حیاتی و ضروری است.

محرک کنترل ولو

محرک کنترل ولو، نیروی کافی را برای شیر جهت تامین استروک و کنترل جریان فراهم می کند.

کنترل ولو چیست؟

سازنده انواع کنترل ولو، قبل از شروع کار، لازم است که شرایط فنی زیر را کامل در نظر بگیرد:

در نظر گرفتن نوع مایع، گاز یا بخار

باید درنظر گرفت که آیا این مایع خالص است؟ یا حاوی ذرات ریز است؟ در طول جریان، مایع باقی می ماند یا بخار خواهد شد؟ خاصیت خورندگی دارد؟

درجه حرارت

باید در نظر گرفت که آیا درجه یا فشار حرارت در سیستم تغییر می کند یا خیر و اینکه در هنگام انتخاب مواد اولیه برای ساخت شیر، باید بدترین حالت آن را در نظر گرفت یا خیر.

در نظر داشتن ملاحظات برای جریان

آیا کاهش فشار بحرانی است؟ آیا سازنده انواع کنترل ولو موردنظرتان، شیر را مطابق با فشار مورد نیاز ساخته است؟ برای برگشت جریان به شیر نیاز هست؟

سرعت عمل

اگر برق قطع شود، شیر موقعیت پیش فرض دارد؟ و اینکه عملیات به صورت دستی انجام می شود یا اتوماتیک؟

بدنه کنترل ولوها

برای دسته بندی شیرها، از رابطه ی دما و فشار استفاده می کنیم تا مشخص شود که کدام شیر ممکن است به کار گرفته شود. سازنده انواع کنترل ولو، دسته بندی شیرها را تعیین می کند. درجه بندی های فشار ورودی ،به ترتیب رتبه بندی رده ANSI/ASME بیان می شود یا براساس میزان فشار اسکلت بدنه، بسته به نوع سبک، اندازه و مواد اولیه بستگی دارد.

مواد اولیه کنترل ولوها

استاندارد ASME مواد اولیه مورد تایید جهت ساخت شیرها را مشخص می کند. در مراحل انتخاب مواد اولیه مناسب، ابتدا باید مواد لازم برای ساخت کلاهک درپوش بدنه و سپس، محل اتصال شیر و نشیمنگاه شیر را، انتخاب کرد.

بدنه

بدنه شیرهای سایز کوچک، از برنج، برنز و فولاد ساخته می شود؛ در حالی که بدنه شیرهای سایز بزرگ، از جنس چدن یا فولاد ریخته گری است که در فشارهای کاری مختلف عملکرد مطلوبی داشته باشند.

نشیمنگاه

نشیمنگاه های شیر، می توانند به صورت یکپارچه از مواد بدنه، به طور مناسب فشرده شده، ساخته شوند. نشیمنگاه ها را با توجه به نوع کاربردشان می توان از مواد مختلف انتخاب کرد. نشیمنگاه شیر و محل اتصال شیر، گاهی اوقات به عنوان محفظه شیر نام برده می شود و معمولاً برای ساخت آن ها از مواد یکسانی استفاده می شود تا ملاحظات فنی رعایت گردد. موادی که در محفظه استفاده می شود، معمولاً با بدنه شیر متفاوت است. در برخی از طراحی ها برای این قسمت، از دیسک های کامپوزیتی استفاده می گردد. این دیسک ها به همراه پلاگ در محل اتصال بسته می شوند.

ساقه شیر

مواد اولیه ساقه شیر، باید طوری انتخاب شوند که ملاحظات فنی را به صورت کامل، برآورده سازند. معمولا از فولاد ضد زنگ، برنز و برنج در ساخت ساقه شیر استفاده می شود.

تصمیم برای خرید کنترل ولو

شاید پس از مطالعه مطالب فوق، تصمیم به خرید و سفارش کنترل ولو داشته باشید، پس لازم است بدانید این سفارش باید به گروهی سپرده شود که از نتیجه کار آن ها مطمئن خواهید بود. پتروصنعت زاینده رود، سازنده انواع کنترل ولو، این تضمین را به شما خواهد داد که نتیجه کار، کاملا متناسب با نیاز شما و با کیفیت بالا، خواهد بود. برای اطمینان بیشتر، از محصولات تولیدی ما، در صفحه کنترل ولو، دیدن نمایید. اگر هنوز از تصمیم خود مطمئن نیستید، فرصت خوبیست تا با وارد کردن شماره خود در فیلد زیر، کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و تمام اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.

این فیلد را پر کنید
فهرست